A gesztikuláló gyerekek okosabbak?
Egy új kutatásból kiderült, hogy a kezek aktív használata nagyban segíti a tanulást, és pozitívan hat a gyerekek mentális fejlődésére.
A Developmental Psychology magazinban megjelent kísérletben óvodásokat vizsgáltak. Azok, akik aktívan gesztikuláltak a kezükkel, jobb eredményt értek el önuralomban és olyan mutatókban, melyek az érettséget vizsgálják.
Könnyebben átvált
Az aktívan gesztikuláló gyerekek például könnyebben reagáltak az egymás után következő különböző típusú feladatokra, mint társaik. Ugyanazt a feladatot képesek voltak másképpen is elvégezni, azaz könnyen átváltottak egy másik módszerre, vagy gondolkodásmódra, ha új kihívás elé állították őket. Az átváltás még a legtöbb felnőttek számára is nehézséget okoz, mivel az agy szereti automatizálni a tevékenységeket, hogy optimalizálja a hatékonyságot.
Ha egyszer megtanultunk egy tevékenységet valamilyen módon, akkor nehezen váltunk át egy másik módszerre, mert reflexből az eredeti módon cselekszünk és reagálunk. Éppen ezért érdemes jó szokásokat kialakítani kis korban, hogy minél hamarabb rögzüljenek, és automatikussá váljanak, később ugyanis sokkal nehezebb kijavítani egy rossz beidegződést.
Hamarabb jön a válasz a test szintjén
Azok a gyerekek, akik a gondolkodáshoz a testüket és kezüket, azaz a mozgást is használják, gyorsabban fejlődnek a különböző szellemi képességek, mert a mozgás és a gesztikuláció összeköttetésben áll az agy szellemi működésével.
Egy korábbi kísérletből már kiderült, hogy a kisiskolások hatékonyabban tanulják meg a matematikát, ha közben az ujjaikkal is mutatják.
Gyakran hamarabb, találják meg a helyes választ a test szintjén, vagyis mutatják az ujjaikkal az eredményt, mint ahogy ki tudják mondani. Az agy motorikus tevékenysége a tudatos gondolkodás előtt jár, és segíti a mentális tevékenységet.
Tihanyi Petra
Kapcsolódó cikkek
« Insomnia premier – egy furcsa duplikált világ Így ünneplik a Házasság hetét világszerte »