Napjaink bizonytalan férfihősei – könyvajánló
Grecsó Krisztián legújabb alkotása, a Megyek utánad című regény napjaink bizonytalan férfihőseit mutatja be, rajtuk keresztül kicsit a nőket is.
Az első soroktól beszippant Daru múltja és jelene. Története minden ízében szétterjed, cseppenként itatja át a lapokat a falusi telepi hangulat. Miközben a harcos és évődő fiú megfejti a változások okait, a játékos gyerekből tétova kamasszá érik, majd öntudatra ébredező, bolyongó, nyúlánk fiatalemberré. A bunkerépítésben és az iskolaudvar-foglalásban megszületett vezér büszkesége és aggodalma a szőrszálak serkenésének késedelme miatt finoman áthangol a felnőtt létbe. A lányok egyre tömöttebb domborulataiba merülve egyre csak elfogja a kétség, hogy Lili most miért vár tőle eredeti ötleteket, eddig elég volt, ha Lilinek voltak ötletei… Lili megy, Eszter jön. „…Daru csak lebeg, mint akit eloldoztak, mint egy elveszített lufi. Nincs több szenvedés, szorongás, nincs se elvesztett falu, se rettegett gimnázium, nincs valóság, csak Eszter van. ..Eszter Darura néz, megszorítja a kezét, ennél boldogabb, súgja neki, én már soha sem leszek.”
Történetüket sok száz oldalon keresztül tudnám még olvasni és nosztalgiázni, de Eszter is megy. Ezzel elodázhatatlanná válik a tény, hogy a felnőtt lét kiteljesedése fájdalommal teli. Daru maga marad, a szorongás ölelésében fojtva próbál szabaddá válni, sújtva családi, szerelmi drámával és a fiatal férfi lét nehézségeivel. Miközben mindig jön valaki más.
Ami miatt érdekes ez a regény, az a modern móriczos stílusban megidézett falusi élet és Alföld-ábrázolás, ami aztán a budapesti bölcsész körökkel kapcsol a jelenbe. Azért is, mert Grecsó kihangosítja a férfihallgatást, ami számtalan megválaszolatlan kérdésre reflektál az apa-fiú kölcsönhatásról, barátságról, egzisztenciáról és intim viszonyokról. Hangulata hullámzik a melankolikus és optimista között, lehetőséget ad az építő fordulatoknak. Szemenként fejti le az egzisztencia megteremtését nehezítő tényezőket, a frusztrált és örökké elégedetlen férfi konfliktusát, aki tényleg bármivé válhat, mert mindene megvan hozzá, és még sincs semmije, mert nem hiszi el. Mert kételkedik, mert bizonytalan, mert csak egy könyvtáros, nem híres zenész, mert van, aki magasabb és erősebb nála, aki minden nőt megkap. Pedig ő a homokszínű hajú, még középkorúként is vékony testalkatú Daru, aki a családban elsőként szerzett diplomát, kitörni képes a puszta kilátástalanságából, fogékony az élet és irodalom finom rezgéseire. A tehetséges magyar férfi archetípusa, aki női megváltásra vár, léte szükségességének igazolására. Daru az a férfi típus, aki mindig megy valaki után.
Mindenki számára ajánlott ez a regény, aki friss, igényes irodalmi szövegre vágyik, és szeretné jobban megérteni napjaink bizonytalan férfi hőseit, kicsit azokat a nőket is, akik után mennek.
Erős Diána
Kapcsolódó cikkek
« Elkezdődött a tihanyi Levendula Fesztivál Milyen egy táj zenei képlete? »