A francia alsóház megszavazta a fast fashion korlátozását
A francia alsóház megszavazta, hogy pótdíjakkal sújtsák a fast fashion tömeggyártók termékeit, de a törvénytervezetet még a szenátusnak is el kell fogadnia.
Mint Európa sok országát, úgy a francia ruhapiacot is elárasztották a nagyon olcsó importtermékek, ami miatt több hazai márka csődöt mondott. De az Emmanuel Macronnal szövetséges párt, a Horizons elsősorban környezetvédelmi okok miatt nyújtotta be a törvénytervezetet.
A Textilipar az egyik legszennyezőbb iparág
„A textilipar a leginkább szennyező iparág” – mondta Anne-Cecile Violland, a Horizons helyettese a Guardiannak hozzátéve, hogy az ágazat az üvegházhatású gázok kibocsátásának 10 százalékáért felelős, de a vizeket is jelentősen szennyezi. Példaként a kínai Sheint hozta fel, ami naponta 7200 új ruhadarabot gyárt.
Franciaország olyan kritériumokat fog alkalmazni, mint a gyártott ruha mennyisége és az új kollekciók forgalmi sebessége annak meghatározásában, hogy mi számít gyorsdivatnak a törvény szerint. A törvény hatálybalépése után a pontos kritériumokat rendeletben teszik közzé.
A fast fashion márkáknak környezetvédelmi díjat kell fizetniük
Franciaország az első olyan ország a világon, amely „törvényt hozott az fast fashion túlzásainak korlátozására” – mondta Christophe Bechu, az ökológiai átmenetért felelős miniszter. Az intézkedésekről még szavazásra van szükség a szenátusban. A legfontosabb intézkedések közé tartozik a legolcsóbb textíliák reklámozásának tilalma, valamint az alacsony költségű cikkek környezetvédelmi díja.
A fast fashion gyártók kénytelenek lesznek tájékoztatni a fogyasztókat termékeik környezeti hatásairól.
A tervek szerint a következő évtől a fast fashion ökológiai lábnyomához kapcsolódó 5 eurós (4,20 GBP) felár 2030-ra 10 euróra emelkedik. A díj azonban nem haladhatja meg a cikk árának 50%-át. Violland elmondta, hogy a díjból befolyt összeget a fenntartható ruhák gyártóinak támogatására fordítják, így könnyebben versenyezhetnek.
A gyorsdivat reklámozását korlátozó intézkedést is jóváhagytak, bár Antoine Vermorel-Marques konzervatív törvényhozó szerint „a textilek, különösen a divat reklámozásának tilalma a divat végét jelenti”.
A csúcsdivat a francia gazdaság sarokköve, köszönhetően a vezető globális luxusmárkáknak, mint például a Louis Vuitton, a Chanel, a Hermes, a Dior és a Cartier. A francia alsó kategóriás divatszegmens azonban elveszítette a helyét az európai rivális Zara, a H&M és újabban a kínai behemót Shein és Temu előtt.
Forrás: Greenfo
Kapcsolódó cikkek
« Ideje elhagyni a kreatív önéletrajzokat? Budapest nyerte az EU Európai Mobilitási Hét díját – a fenntartható közlekedésért »