Ideje elhagyni a kreatív önéletrajzokat?

márc 16 • egyéb • Impress Magazin

Egyáltalán, mi a valódi célja a CV-nek? A kérdés teljesen jogos, mivel az elmúlt években, évtizedekben teljesen átalakult a funkciója. 20 évvel ezelőtt sokkal inkább “csak” az adminisztrációhoz kellett, hogy ezzel igazoljuk jelentkezésünket. Ma már az elsődleges eszközzé vált ahhoz, hogy egyáltalán lehetőséget kapjunk egy interjúra.

A vizuális önéletrajzok a gyakorlatban nem működnek

Ez talán az egyik, ha nem a legfontosabb érv velük szemben. Egy önéletrajznak egyáltalán nem az a célja, hogy jól nézzen ki, hanem az, hogy a segítségével bejussunk egy interjúra. Egyre nagyobb népszerűségnek örvend az álláskeresők körében a modern/designer/kreatív önéletrajz. Több cég is foglalkozik CV-design forgalmazással és tervezéssel. Kisebb-nagyobb összegekért lehet őket kapni és hatalmas sikereket ígérnek az ügyfeleknek, de a gyakorlatban ez gyakran elmarad. A CV Shark önéletrajz útmutatója segít eligazodni abban, hogy milyen elvárásoknak kell megfelelnie egy mai CV-nek.

A probléma ott kezdődik a “kreatív megoldásokkal”, hogy ezek leginkább csak egy területen emelkednek ki: vizuális értelemben szép dokumentumot kapunk végeredményül. Az álláspiac azonban folyamatosan változik, ehhez pedig a designerek nem feltétlenül alkalmazkodnak.

Ugyanis a legfontosabb szempont az, hogy napjainkban milyen önéletrajzzal lehet egyáltalán érvényesülni. Egy esztétikus dokumentum önmagában még nem lesz elegendő, sőt, bizonyos esetekben még hátrányt is jelent. Gondoljunk csak abba, hogy a legtöbb vállalat még mindig kinyomtatja a jelentkezők önéletrajzait.

A képernyőn színesben nagyon jól mutat a CV, de nyomtatott formában, fekete-fehérben már az is lehet, hogy az egész összefolyik, követhetetlen lesz, amivel nagymértékben csökkennek az esélyek arra, hogy lehetőséget kapjunk egy interjúra.

A célcsoportnak készítjük az önéletrajzot

Amikor a dokumentumot felépítjük, azt kell elsősorban észben tartani, hogy ki fogja azt elolvasni, kivel és hogyan akarunk kommunikálni. Nyilvánvalóan itt a HR-esről, vagy a toborzásért, kiválasztásért felelős szakemberről, valamint a későbbi szakmai vezetőnkről beszélünk. Ők fogják elolvasni az önéletrajzot, és döntést hoznak arról, hogy egyáltalán érdemesek vagyunk-e egy személyes vagy telefonos interjúra.

A színes, kreatív CV nem feltétlenül adja át a lényeges információkat, és arról sem tudjuk meggyőzni az olvasót, hogy hívjon be minket egy interjúra.

Felejtsük el a sablonos, univerzális megoldásokat

A sablonos önéletrajzokkal éppen az a baj, hogy sablonosak. Valószínűleg naponta, hetente több tucat ilyen CV-vel találkoznak a HR-esek. Jobb ezt a típust elkerülni és valóban csak azokat az információkat szerepeltessük a dokumentumban, ami az adott pozícióval kapcsolatban releváns, fontos lehet.

Ezért is ajánlott minden jelentkezés előtt átalakítani, “személyre szabni” az önéletrajzot, hogy minél nagyobb esélyünk legyen az interjúra.

Kapcsolódó cikkek

Megjegyzés írás zárolva!

« »