Ideje elhagyni a kreatív önéletrajzokat?
Egyáltalán, mi a valódi célja a CV-nek? A kérdés teljesen jogos, mivel az elmúlt években, évtizedekben teljesen átalakult a funkciója. 20 évvel ezelőtt sokkal inkább “csak” az adminisztrációhoz kellett, hogy ezzel igazoljuk jelentkezésünket. Ma már az elsődleges eszközzé vált ahhoz, hogy egyáltalán lehetőséget kapjunk egy interjúra.
A vizuális önéletrajzok a gyakorlatban nem működnek
Ez talán az egyik, ha nem a legfontosabb érv velük szemben. Egy önéletrajznak egyáltalán nem az a célja, hogy jól nézzen ki, hanem az, hogy a segítségével bejussunk egy interjúra. Egyre nagyobb népszerűségnek örvend az álláskeresők körében a modern/designer/kreatív önéletrajz. Több cég is foglalkozik CV-design forgalmazással és tervezéssel. Kisebb-nagyobb összegekért lehet őket kapni és hatalmas sikereket ígérnek az ügyfeleknek, de a gyakorlatban ez gyakran elmarad. A CV Shark önéletrajz útmutatója segít eligazodni abban, hogy milyen elvárásoknak kell megfelelnie egy mai CV-nek.
A probléma ott kezdődik a “kreatív megoldásokkal”, hogy ezek leginkább csak egy területen emelkednek ki: vizuális értelemben szép dokumentumot kapunk végeredményül. Az álláspiac azonban folyamatosan változik, ehhez pedig a designerek nem feltétlenül alkalmazkodnak.
Ugyanis a legfontosabb szempont az, hogy napjainkban milyen önéletrajzzal lehet egyáltalán érvényesülni. Egy esztétikus dokumentum önmagában még nem lesz elegendő, sőt, bizonyos esetekben még hátrányt is jelent. Gondoljunk csak abba, hogy a legtöbb vállalat még mindig kinyomtatja a jelentkezők önéletrajzait.
A képernyőn színesben nagyon jól mutat a CV, de nyomtatott formában, fekete-fehérben már az is lehet, hogy az egész összefolyik, követhetetlen lesz, amivel nagymértékben csökkennek az esélyek arra, hogy lehetőséget kapjunk egy interjúra.
A célcsoportnak készítjük az önéletrajzot
Amikor a dokumentumot felépítjük, azt kell elsősorban észben tartani, hogy ki fogja azt elolvasni, kivel és hogyan akarunk kommunikálni. Nyilvánvalóan itt a HR-esről, vagy a toborzásért, kiválasztásért felelős szakemberről, valamint a későbbi szakmai vezetőnkről beszélünk. Ők fogják elolvasni az önéletrajzot, és döntést hoznak arról, hogy egyáltalán érdemesek vagyunk-e egy személyes vagy telefonos interjúra.
A színes, kreatív CV nem feltétlenül adja át a lényeges információkat, és arról sem tudjuk meggyőzni az olvasót, hogy hívjon be minket egy interjúra.
Felejtsük el a sablonos, univerzális megoldásokat
A sablonos önéletrajzokkal éppen az a baj, hogy sablonosak. Valószínűleg naponta, hetente több tucat ilyen CV-vel találkoznak a HR-esek. Jobb ezt a típust elkerülni és valóban csak azokat az információkat szerepeltessük a dokumentumban, ami az adott pozícióval kapcsolatban releváns, fontos lehet.
Ezért is ajánlott minden jelentkezés előtt átalakítani, “személyre szabni” az önéletrajzot, hogy minél nagyobb esélyünk legyen az interjúra.
Kapcsolódó cikkek
« Elindult az Országfásítás ültetési időszaka – idén háromszoros volt a túljelentkezés A francia alsóház megszavazta a fast fashion korlátozását »