5 tipp a fogkő képződésének csökkentésére

ápr 15 • LifeStyle • Impress Magazin

A szépen csillogó mosoly nemcsak esztétikai kérdés, hanem egészségügyi is, hiszen ha nem helyesen járunk el a fogainkkal, hosszú távon komoly problémákat tapasztalhatunk. A leggyakoribb szájüregi gondok pedig nem másból indulnak ki, mint a fogkőből. De mi is ez pontosan? Miért baj, ha kialakul, és ha nem távolíttatjuk el? A következőkben választ adunk ezekre a kérdésekre, de arra is kitérünk néhány hasznos, gyakorlati tipp keretein belül, hogy hogyan csökkenthetjük a képződését.

Miért problémás a fogkő?

Ez a fogak felszínén kialakuló vékony réteg nem egy különleges képződmény, minden felnőtt ember szájában megtalálható valamilyen mennyiségben. Eleinte „csak” egy plakkréteg formájában jelenik meg, ami az étkezések nyomán alakul ki a fogakon. Idővel azonban a nyálban lévő ásvány anyagok miatt megkeményedik és elmeszesedik – ekkor már fogkőnek nevezzük, ami komoly gondok táptalaja lehet.

Ha ugyanis nem távolítják el, akkor fogágybetegségeket okozhat: begyullad az íny, érzékennyé, fájdalmassá válik, fogmosáskor vérezhet, mindezt ráadásul kellemetlen szájszag kíséri. Idővel pedig a gyulladt fogíny elvékonyodik, elsorvad és visszahúzódik, szabaddá téve az érzékeny fognyakakat, ami rendszeres, éles fájdalmakhoz vezet. És ez még nem minden: hosszú távon a foggyökereket is eléri a probléma, ami akár a fogak elvesztéséhez is vezethet. De a fogkő fogászati gócpontnak is minősül, és mint olyan, okozhat hajhullást, ízületi gyulladást, sőt bőrgyógyászati elváltozásokat is.

5 tipp, hogy csökkentsük a képződését

Közismert tény, hogy a megelőzés általában egyszerűbb, mint a probléma megoldása. És bár tény, hogy a fogkőeltávolítás ma már rutineljárás, érdemes mindent megtenni azért, hogy a kezelések közötti időben se legyen sok esélye a fogkőnek arra, hogy károkat tegyen a mosolyunkban. Nézzük, milyen lépéseket tehetünk ezért a mindennapokban!

Alakítsunk ki helyes szájápolási rutint!

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy legalább reggel és este, minimum 3 percig mossuk a fogainkat. Ehhez használjunk minél kisebb fejű fogkefét, ami mindenhová elér, lehetőleg elektromos változatot. Persze túlzásba sem szabad esni vele, legyünk alaposak, de kíméletesek! Önmagában azonban a fogmosás sem elég: használjunk mellé fogselymet, amivel a fogközöket is megszabadíthatjuk az ételmaradékoktól, amelyek a plakk kialakulásáért felelősek! Emellett bevethetünk még szájzuhanyt vagy antibakteriális szájvizet is.

Használjunk megfelelő fogkrémet!

Amikor fokgrémet választunk, mindenképp egy fluoridos változat mellett tegyük le a voksunkat. Ez ugyanis a megelőzés mellett képes a zománc apróbb károsodásait is helyreállítani. Kerüljük azonban a pirofoszfátot tartalmazó termékeket, mivel ezek segíthetik a fogkő megkeményedését.

Kövessünk egészséges étrendet!

A feldolgozott alapanyagokban, cukrokban és egyéb finomított szénhidrátokban gazdag étrend alapvetően nem tesz jót az embernek, ahogyan a fogaknak sem. A szájban nyüzsgő baktériumok ugyanis a cukor és a keményítő hatására gyorsabban szaporodnak majd. Ezek mellett célszerű kerülni a szénsavas üdítőket és azokat az élelmiszereket, amelyek ragacsosak, így könnyen megtapadnak a fogak felületén.

Ha szeretnénk megfékezni a fogkőképződést, táplálkozzunk egészségesen! Rágcsáljunk sok roppanós zöldséget, finom gyümölcsöket, lehetőleg minél több friss élelmiszert bevezetve az étrendünkbe!

Hidratáljunk!

Számtalan helyről hallhattuk már, hogy mennyire fontos a rendszeresen hidratálás: egy felnőttnek napi szinten legalább 2,5-3 liter vizet el kell fogyasztania az egészségéért. A vízivás pedig nemcsak a belső szerveinknek tesz jót, hanem a fogaknak is! Ha étkezés után iszunk egy pohár vizet, azzal szinte észrevétlenül moshatjuk át a fogainkat, eltávolítva a potenciális problémákat okozó ételmaradványokat. Amikor nincs lehetőségünk evés után fogat mosni, ez egy remek alternatíva lehet.

Kerüljünk egy rossz szokást!

Valószínűleg mindenki jól tudja, hogy a dohányzás káros. Rossz a szívnek, az ereknek, a tüdőknek – gyakorlatilag minden szervünknek. Emellett pedig több kutatás is bebizonyította, hogy a dohányosok szájában nagyobb eséllyel és könnyebben alakul ki fogkő, mint a nemdohányzóknál. Ezt is érdemes szem előtt tartani, amikor következőre belépnénk egy dohányboltba!

Egy fontos lépés: professzionális fogkőeltávolítás

Mindegy, hogy mennyire figyelünk oda a helyes fog- és szájápolásra, az egészséges étkezésre és a hidratálásra, ha mellőzzük a rendszeres látogatásokat a fogorvosnál. Ha nincs panaszunk, akkor is évente legalább egyszer el kell látogatnunk egy megbízható szakemberhez, aki nemcsak felméri a fogaink állapotát, de az esetlegesen még lappangó problémákra is fény deríthet.

Az ilyen rutinvizsgálatok során általában ajánlani szokták a fogkőeltávolítást is, amit mindenképp érdemes igénybe venni. Hiszen ahogy már említettük, a fogkő természetesen is kialakulhat, számos tényező függvényében. Amikor pedig megjelenik a fogainkon, azt mi, otthoni körülmények között már semmiképp sem tudjuk eltávolítani. Egy jó fogorvos viszont szakszerűen, gyorsan és fájdalommentesen szabadíthat meg minket a bosszantó fogkőtől.

Kapcsolódó cikkek

Megjegyzés írás zárolva!

« »