Miért érdemes színesen táplálkozni – az ételek “színkódja”

jún 30 • LifeStyle • Impress Magazin

A zöldségek és gyümölcsök színe a természet jelzőrendszere is egyben, mely elárulja testünknek, hogy az adott étel milyen fontos tápanyagokat tartalmaz.

A zöldségek és gyümölcsök változatos színe nem csak szemet gyönyörködtető, hanem a természet jelzőrendszere is egyben. A változatos színek ugyanis különböző tápanyagokat jelölnek. Éppen ezért az étrendünk összeállításánál, érdemes a színekre is odafigyelni, hiszen minél színesebb az étrendünk, annál több tápanyaghoz jut a szervezetünk.

Narancssárga és a béta-karotin
„Fiatalon tart”

A narancssárga zöldségek és gyümölcsök a béta-karotinnak, vagyis az A-vitamin provitaminjának természetes forrásai. Ennek köszönhetik narancsos árnyalatukat. A szervezetben lévő megfelelő mennyiségű karotin megvédi sejtjeinket a szabad gyökök roncsoló hatásától és a káros UV-sugárzástól, segíti a szép barnulást, lassítja a bőröregedést. Érdemes hát gondoskodni arról, hogy állandóan elég karotin tartalmú ételt fogyassz, mert nagyrészt ennek az anyagnak köszönhetjük szépségünket, fiatalságunkat.

A legfontosabb forrásai:
Sárgarépa, a sütőtök, a mangó, narancs, sárgabarack, őszibarack, sárgadinnye.

Tudtad?
A karotin antioxidánst tartalmazó zöldségek és gyümölcsök hatását C-vitaminnal együtt még jobban fokozhatod. Nézd meg a citromsárga ételek leírását.

narancs1111

Piros és a likopin
„Az erek védelmezője”

A piros ételek a likopin nevű szintén fontos antioxidáns anyagnak köszönhetik élénk színüket. A vörös zöldségek festékanyaga, pedig a betain, amely tumorellenes hatású, és segíti a vörösvérsejtek regenerálását és szaporodását, tehát a vérszegénység ellenszerei. A piros és vörös ételek rendkívül sok flavonoidot is tartalmaznak, ami segíti a vért megfelelő állagúan tartani, serkenti a vérkeringést, és erősíti a véredénykék falát.

A legfontosabb forrásai:
Paradicsom, pirospaprika, cékla, vérnarancs, csipkebogyó, meggy, ribizli.

Tudtad?
A céklát már a római civilizáció óta használják, mint vértisztító szert, mivel képes serkenti a vérkeringést és akár négyszeresére képes növelni a sejtek oxigénfelvevő képességét.

piros

Lila és az antioxidáns flavonoidok
„A legerősebb antioxidáns”

A sötétlila gyümölcsök a legjelentősebb antioxidánsok, még a citrusféléket is lekörözik. Az antocián nevű anyag színezi őket lilára, mely egy antioxidáns flavonoid. A flavonoidok létfontosságú anyagok, mivel megvédik a C-vitamint a megsemmisüléstől, és segítik a véráramba szállított tápanyagok eljutását a sejtekhez, ezen kívül erősítik, és rugalmassá teszik az érfalat, így gátolva az érelmeszesedés kialakulását. Az antocián egyúttal egy erős antioxidáns is, ezáltal segíti a szervezetet a káros UV sugarak által létrehozott szabadgyökök elleni védekezésben.

Legfontosabb forrásai:
Szilva, áfonya, szeder, lila szőlő, lilakáposzta, padlizsán, fekete ribizli.

Tudtad?
A lila színanyag, az antocián, mely koncentráltan a szőlőhéjban, az áfonyában és a szederben található, bizonyos kutatások szerint megelőzi a rák  kialakulását is.

001blueberry

Zöld és a klorofill
„A legjobb méregtelenítő”

A zöld színű zöldségek és gyümölcsök a legjobb méregtelenítők magas víz, klorofill és rosttartalmuk révén. A klorofill a zöld növényekben fotoszintézis útján keletkező pigmentanyag, ez adja a levelek zöld színét is. A klorofill tisztítja a vért, hozzájárul a máj hatékony működéséhez és javítja a vérképet. Szinte kimossa szervezetünkben felgyülemlett káros anyagokat, és ellensúlyozzák a stressz, a dohányzás, az alkohol és az egészségtelen életvitel hatásait. A rák számos fajtája elleni küzdelemben is segít, és az érelmeszesedés gyógyítása szempontjából is kimagasló eredményeket mutat.

A legfontosabb forrásai:
Brokkoli, spenót, zöldbab, kivi, saláta, uborka, zöldborsó, alga, zöld búzafű.

Tudtad?
A klorofill kémiai szerkezete rendkívül hasonlít az emberi vér hemoglobinjához. A hemoglobin az a pigment, amely a vér vörös színét adja. A különbség a klorofill és a vér között csupán annyi, hogy a klorofill magnéziumot, míg a vér vasat tartalmaz.

ubi

 Sárga és a C-vitamin
„Energikussá és fitté tesz”

A sárga ételek telis tele vannak a legfontosabb immunvédő vitaminnal, a C-vitaminnal, mely egy igazi csodafegyver. Felvértez minket a betegségek ellen, ezen kívül elősegíti a baktériumok, vírusok és élősködők okozta fertőzések leküzdését is. Ez a vitamin az antioxidáns védelmi rendszer első bástyája a szervezetben, együttműködik az E-vitaminnal és karotinokkal. Véd a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben, erősíti az artériák kollagén szerkezetét, csökkenti a koleszterinszintet és megakadályozza a vérrögképződést. Mivel vízben oldódik, naponta szükséges a pótlása.

A legfontosabb forrásai:
Citrom, grépfruit, paprika, spárga, körte, káposzta, bodzabogyó, ananász.

Tudtad?
A C-vitamint az állatok maguk állítják elő, ezért soha nem fáznak meg. Szervezetük mindig éppen annyit állít elő, amennyire szükségük van ahhoz, hogy ne betegedjenek meg.

sárga

Fehér és a fehérje
“Természetes karcsúsító”

A fehér tápanyag szempontjából a fehérjét jelenti. Testünk számára nélkülözhetetlen a fehérje. Nélkülük nincs növekedés, nincs gyógyulás. A fehérjék aminosavakból épülnek fel, melyből húszféle létezik. Az állati eredetű élelmiszerek (hús, hal, sajt, tojás, tej) tartalmazzák mind a húsz aminosavat, ezek a teljes értékű fehérjék. Sajnos a növényi eredetű élelmiszerekben nem mindig találhatóak meg teljes létszámban, de ha okosan kombinálod őket, vegetáriánusként is hozzájuthatsz mindhez.

A legfontosabb forrásai:
Fehér húsok (csirke, pulyka), halak, tej, sajt, joghurt, tofu, hüvelyesek, gabonák, csontéhajok

Tudtad?
A szója és a quinoa (kinoa) a húshoz hasonlóan az összes aminosavat tartalmazza, tehát teljes értékű fehérjének számít.

fehér

Barna és a B-vitaminok
„Az idegrendszer támogatója”

A barna színt a diófélék, magok, maghéjak, és gabonacsírák képviselik, melyek a legjobb B-vitamin források. A B-vitaminok idegeink táplálói, segítik a koncentráló készséget és javítják az emlékező tehetséget. Rendszeres fogyasztásukkal karbantarthatjuk az idegrendszerünket, de a hajunk, bőrünk és körmünk szépségét és egészségét is megőrizhetjük. A B-vitaminok vízben oldódnak, ezért minden nap pótolni kell őket. Akinek hiányzik az étrendjéből a teljes kiőrlésű, azaz barna kenyér, vagy barna rizs, számíthat arra, hogy könnyebben válik ingerlékennyé, fáradékonnyá.

A legfontosabb forrásai:
Teljes kiőrlésű kenyér, csonthéjason (mandula, dió, pisztácia, mogyoró), sörélesztő, napraforgómag

Tudtad?
A B-vitaminok csak együtt képesek hatékonyan működni, olyanok, mint egy focicsapat. Semmi értelme bármelyiket külön szedni, ha kiegészítőre van szükség, a természetes források mellett csak a B-komlex vitamin jöhet számításba.

barna

Tihanyi Petra

Kapcsolódó cikkek

Megjegyzés írás zárolva!

« »