A 10 legjobb méregtelenítő étel – illesszük be a napi étrendbe

jún 26 • LifeStyle • Impress Magazin

Az enzimserkentő zöldségek és gyümölcsök hatékonyan támogatják a szervezet természetes méregtelenítő folyamatait.

A szervezetünkben felhalmozódó káros anyagok semlegesítése elsősorban a májban történik, ahol az enzimek vízben oldódóvá alakítják őket, hogy végül kiürülhessenek. Bizonyos ételek fogyasztása nagyot lendíthet az ehhez szükséges enzimek termelésén.

Az enzimserkentő zöldségek és gyümölcsök azáltal is fokozzák a méregtelenítést, hogy megkötik a toxinokat, így gyakorlatilag kiszállítják őket a szervezetből.

Illesszük be a napi étrendbe

Alapvetően minden zöldség és gyümölcs hatásos lehet a toxinok ellen, az enzimtermelés serkentő ételek rendszeres fogyasztása azonban látványosan javítja az egész méregtelenítő folyamatot. „Ha valaki csupán néhányat beilleszt ezek közül a napi étrendjébe, már akkor is hatékony segítséget talált szervezete megerősítéséhez és a testben felhalmozódó méregmennyiség csökkentéséhez” – mondja Rozmán Klaudia dietetikus szakember.

1. Alma – megköti a nehézfémeket

Az almában lévő pektin hatóanyag egy oldható rostanyag, mely a citrusfélékben, a bogyós gyümölcsökben és a répában is megtalálható. Megköti a nehézfémeket (például az ólmot és a higanyt) a vastagbélben, ezáltal elősegíti kiürülésüket.

„Legjobban úgy fejti ki a hatását, hogyha nyers formában fogyasztjuk héjastul. Alapos mosás után, bátran fogyaszthatjuk, hiszen rengeteg vitamin tartalmaz a héja is. Napi szinten érdemes fogyasztani.”

2. Avokádó – megakadályozza a szabadgyökök képződését

Az avokádóban található glutation egy antioxidáns vegyület, mely megakadályozza a szabadgyökök képződését, és a zsírban oldódó méreganyagokat, mint például az alkohol, vízben oldhatóvá alakítja.

„Heti szinten érdemes fogyasztani, mivel esszenciális, jótékony hatású zsírsavakat tartalmaz (omega 3), amely csökkenti a koleszterinszintet. Nyersen érdemes fogyasztani, avokádókrémként van elterjedve itthon.”

3. Áfonya és a szilvafélék – serkentik az anyagcserét

Az áfonya és a szilvafélék a legerősebb antioxidáns ételek, hatóanyagaik természetes anyagcsere-serkentőként működnek, ezáltal támogatják a méregtelenítési folyamatokat.

„Idényében jó ha három naponta a tányérunkra kerül. Emellett jó kiegészítő a különböző bogyós gyümölcsök, csonthéjas gyümölcsök (cseresznye, meggy, barackfélék) fogyasztása.”

4. Articsóka – serkenti az epe termelődését

Az articsókában lévő antioxidáns vegyületek növelik az epe termelődését, melynek egyik funkciója, hogy a mérgeket a belekbe szállítja, ahonnan azok kiürülhetnek. A kutatások szerint már fél órával az articsóka elfogyasztása után 127 százalékkal megnövekedett az epe mennyisége.

„Itthon nem annyira elterjedt zöldségféle. Amilyen gyakran be tudjuk iktatni az étkezésünkbe tegyük meg.”

5. Cékla – a legjobb vértisztító

A céklát a római civilizáció óta használják, mint vértisztító szert, mivel hatóanyagai képesek megkötni a szervezetben lévő mérgező fémeket, ezen kívül serkenti a vérkeringést és akár négyszeresére képes növelni a sejtek oxigénfelvevő képességét.

Hatóanyagai, mint a metonin, elősegíti a koleszterinszint csökkenését, és megtisztítja a szervezetet a természetes melléktermékektől.

„Érdemes belőle naponta fogyasztani, télen, mint céklasaláta, többi évszakban pedig megfőzve, megpárolva, meggrillezve egyéb zöldségekkel vegyesen. Magas a vastartalma is.”

6. Keresztesvirágúak – hatékony méregtelenítők

A káposzta, kelkáposzta, kelbimbó, spenót és karfiol mind keresztesvirágú növény, melyek különösen hatékony méregtelenítők. Hatóanyagai a glükozinolátok, melyek a máj létfontosságú enzimeinek termelését serkentik.

„A változatos étrendben, elviekben kéthetente megfordulnak a fent felsorolt zöldségfélék. Ezeket leginkább párolva, főzve, rakottasan, főzeléknövényként fogyasztjuk. Minél színesebb a paletta, annál jobb.”

7. Fokhagyma – kiüríti a toxinokat

A fokhagyma darabolásakor allicin szabadul fel, majd a szervezetbe kerüléskor kénvegyületté alakul át, majd az olyan toxinok, mint például a higany hozzá kötődnek a kénhez, így a szervezetből ki tudnak ürülni.

„Bárminemű hagymaféle fogyasztása vértísztító hatással bírnak. Érdemes napi szinten fogyasztani valamilyen formában. Vöröshagyma, lilahagyma, újhagyma, medvehagyma, fokhagyma. Friss salátaként, nyersen fogyasztva a leghatásosabb.”

8. Kivi – erős antioxidáns

A kivi magas C-vitamintartalma segíti a szervezetet a létfontosságú glutation termelésben.

„Idényszerű gyümölcs (téli időszak). Fontos napi szinten az ajánlott C-vitamin bevitele, de nem feltétlen csak a kiviből juthatunk ehhez hozzá. A savanyúkáposzta, a pritamin paprika szintén téli időszakban található meg leginkább, ezekből ugyanúgy tudjuk fedezni a C-vitamin bevitelét.”

9. Brazil dió – semlegesíti a szabadgyököket

A brazil dióban nagy mennyiségben található szelén, mely képes semlegesíteni a szervezetben keletkezett szabadgyököket, főképp azokat, melyek dohányzás következtében szabadulnak fel.

„A brazil dión kívül egyéb más olajosmagvaknak, dióféléknek is magas a szeléntartalma. (kesudió, mogyoró, mandula). Emellett zöldségfélék is tartalmazzák, úgy mint spenót, spárga, gomba. Olajosmagvakból érdemes napin szinten egy maroknyit elfogyasztani (3-5 dkg) esszenciális zsírsavtartalma miatt.”

10. Zsázsa – enzimserkentő

A zsázsa emeli a szervezetben található méregtelenítő enzimek szintét, és közvetlenül is hat számos mérgező anyagra. A zsázsában található klorofill pedig a vörösvérsejtek felépítésében segít és gyorsítja a vérkeringést.

„Saláta tetejét érdemes vele megszórni, illetve tojásrántottára, szendvicsbe is lehet tenni. Heti szinten fogyasztva remekül kifejti hatását.”

Forrás: egeszsegemre.com (kép: pixabay)

Kapcsolódó cikkek

Megjegyzés írás zárolva!

« »