Miért kék a Facebook? A színmarketing tudománya
A színek mindenkire hatnak, de vajon mekkora a különböző színek marketing ereje?
A színmarketing egy nagyon komplex megközelítés, melyet az összes marketingszakember alkalmaz vásárlás ösztönzés céljából az üzleti világban.
A kék a bizalom és a korrektség színe
A The New Yorker szerint Mark Zuckerberg nemes egyszerűséggel azért választotta a kék színt a Facebook oldalnak, mert vörös-zöld színvak. Ez valóban igaz, de feltehetően más, jóval tudatosabb marketing szempontok is közrejátszottak, amikor megalkotta a világ legnépszerűbb közösségi oldalának logóját. Bizonyára nem véletlen a kék színválasztás, hiszen a kék a megbízhatóság, korrektség és bizalom színe.
A vizuális információk
Az ember legösszetettebb és legjobban fejlett érzékszerve a szem, ezáltal a vizuális információk befogadására vagyunk a legérzékenyebbek, legfogékonyabbak. De hogyan is működik a színmarketing? Rengeteg érdekes példa létezik a tudatos színválasztásról, és számos kutatás szól arról, hogy a színek hogyan befolyásolják a pénzügyi döntéseinket.
Egy kísérlet bebizonyította, hogy az emberek csupán a megadott színkombinációk vagy színképek alapján felismerték a nagyobb cégeket és márkákat. Egy cég logója, egy brand színe éppen ezért nagyon meghatározó egy weboldal sikeressége szempontjából is. Főleg akkor válik világossá a színmarketing világa, ha megfigyeljük, hogy a nagyobb cégek milyen színeket alkalmaznak.
A tudatos színválasztás
Minden színnek van egy hangulata és ehhez kapcsolóan bizonyos hatással van ránk. A sárga és a narancssárga optimizmust, melegséget sugároz, mindenképp pozitív ereje van. A piros ezzel szemben izgalmakat, kihívást sugároz, erős a vonzereje. Az emberek figyelmét gyorsan felkelti, ezt a színt mindenki könnyen megjegyzik. A lila a kreativitás és bölcsesség színe, a kék pedig a bizalom és korrektség színbeli megfelelője. A zöld kiegyensúlyozott és békés szín, mely szintén bizalmat ébreszt a vásárlókban.
A “Vágj bele most” teszt – érdekes kísérlet
Egy kísérlet azt vizsgálta, hogy mi történik akkor, ha egy weboldalon semmi mást, csupán a „Vágj bele most!” ikon színét változtatják meg. Az online marketinges és SEO szakemberek zöld és piros színekkel kísérleteztek.
Sokan a zöldre voksoltak előzetesen, hiszen a zöld egy barátságos szín, melynek jelentése, hatása összekapcsolódhat például a közlekedési lámpák zöld jelzésével is, ami azt sugallja, hogy „Menj!” , „Szabad az út”, „Zöld utat kapni.” A piros ezzel szemben egy erőteljes, szenvedélyes szín, mely sokszor figyelmeztetésre használnak: „Állj meg!” hatást lehet elérni vele, hiszen figyelemfelkeltő, szembetűnő. Bár a kutatást vezetői is a zöldre tippeltek, az eredmény ezzel szemben a piros 21 százalékos győzelmével zárult, azaz 21 százalékkal többen kattintottak a piros színű „Vágj bele most” gombra, mint a zöld színű változatra.
A sok tudományos vizsgálat ellenére könnyelműség lenne bármilyen általánosítás, mindenesetre elgondolkoztató, a színek marketing ereje.
A csokoládé illata növeli a váráslókedvet
Tihanyi Petra
Kapcsolódó cikkek
« Légfrissítő gél házilag – az illatos otthonért National Geographic legszebb természetfotói- január »