Izgalmas múzeumpedagógiai programot indított gyerekeknek az ELTE
Múzeumi mintafoglalkozás programot indított gyerekeknek az ELTE, hogy megszerettessük a kicsikkel a művészeteket és a múzeumok világát.
Hogyan válhat a múzeum innovatív tanulási térré? Milyen módszerekkel lehet megszerettetni a legkisebbekkel a vitrinek világát? A Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratórium (TINLAB) pilot projektjeként megvalósuló egyedülálló kezdeményezésről Kolosai Nedda egyetemi docenssel beszélgettünk.
A családi és társadalmi terek változásával a gyermekeket körülvevő kulturális gyakorlatok is gyökeresen átalakulnak. Milyen programot terveztek ehhez kapcsolódva?
Valóban, programunk egyik kiindulópontját adja az a felismerés, hogy csökken a kisközösségek, a helyi kötődések szerepe a kultúra hagyományozásában. Egyre nő a generációk közötti szakadék, csökken a párbeszéd, a tömegmédiumok által szabályozott kulturális piacok szólítják meg a gyerekeket és a családokat.
A kultúraátadás fontos platformja a múzeumok világa – ahol több művészeti ág találkozik
Az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar és a székesfehérvári Hetedhét Játékmúzeum a martonvásári Óvodamúzeummal közösen egy óvodásoknak szóló múzeumi mintafoglalkozást hozott létre: a 60 perc alatt több tudományterület, több művészeti ág találkozik a múzeumban.
„A Karon már 2017 óta indítunk olyan egyetemi kurzusokat, amelyek megismertetik tanító-, óvó- és kisgyermeknevelő alapszakos hallgatóinkat a kultúraátadás megújuló színtereivel és az óvodások múzeumi tanulásának innovatív lehetőségeivel. Az idei évben a TINLAB támogatásával megvalósítottuk a program implementációját a Sóstói Múzeumfalu játékgyűjteményében is” – mondta Kolosai Nedda.
A program alapja egy keretmese
A múzeumpedagógiai foglalkozás alapjául szolgáló keretmese megalkotásához Lovranits Júlia kortárs meseírót kértük fel, több múzeumpedagógus és óvodapedagógus segítette folyamatosan a munkánkat.
Az óvodások csodákkal teli, mágikus gondolkodásmódjára építve a foglalkozások alapját a mese adja, valamint megjelenik az ének, a hangszeres zene, a mondókázás, a verselés is.
Hatunk az óvodások érzékszerveire, a látás, a tapintás, a szaglás mellett mozgással és játékkal a térérzékelésre. A gyerekek kiscsoportokban, egymással együttműködve járják végig a kiállított műtárgyakat, vitrineket.
Játék közben megemelkedik az agyi alapaktivitási szint, ekkor a leghatékonyabb a gyermeki tanulás. Az óvodásoknak kialakított múzeumpedagógiai foglalkozások megszületését követően beláttuk, hogy ahhoz, hogy az óvodások számára vonzóvá, valódi tanulási tereppé varázsoljuk a múzeumot, szükséges megszólítanunk az óvodások körül élő felnőtteket, családokat és pedagógusokat. A múzeumlátogatói attitűd kialakítása ugyanis összetett folyamat. Az általunk létrehozott múzeumpedagógiai foglalkozás egyfajta kiindulópontot jelent(het) olyan múzeumok számára is, melyek óvodásokat és családokat várnak kiállítóhelyeiken.
Közös gondolkodásra sarkallnak a tematikus bőröndök
„A múzeumi foglalkozások mellett úgynevezett tematikus bőröndöket is összeállítottak.
Szerettük volna a múzeumi élményt akkor is izgalmassá, játékossá tenni, ha éppen nem egy óvodás csoporttal, múzeumpedagógus vezetésével érkeznek a gyerekek a múzeumba.”
A bőröndök arra késztetik az óvodást és a vele együtt érkező felnőttet, nagyszülőt vagy éppen nagyobb tesót, hogy együtt gondolkozzanak, közösen barangoljanak a múzeumban, majd elkészítsenek egy, a kiállítás játékaihoz hasonló tárgyat. A Hetedhét Játékmúzeum Moskovszky-gyűjteményéhez például már készültek ilyen bőröndök, amelyek akár 2–3 fős kiscsoportoknak is adhatnak „mini” múzeumpedagógiai élményt.
Az óvodáskori pozitív múzeumpedagógiai élmények hatására a kultúra áramlásának új módjai alakulnak: óvodások a szüleiket, nagyszüleiket hívják, pedagógusok a barátaikkal mennek el múzeumba – talán ezek a projekt számokban nehezen kifejezhető, de fantasztikus eredményei.
Kisfilm és kézikönyv is készült a programról
Az online múzeumi anyagaink iránt több múzeum érdeklődött, valamint Hári Krisztinával készítettünk egy kézikönyvet óvóknak és tanítóknak. A Sóstói Múzeumfaluban létrehozott múzeumpedagógiai foglalkozásunkról bemutató film is készülhetett a TINLAB-projektben.
Forrás és képek: ELTE
Kapcsolódó cikkek
« Az új tengeri só akkumulátor 4x akkora kapacitású, mint a lítium Kutyusoknak olvasnak kisiskolások egy menhelyen – míg ők gyakorolnak, a kutyák megnyugodnak »