HIRDETÉS

Az elhízás oka lehet a túlzott sózás is – állandósítja az éhségérzetet

Júl 18 • LifeStyle • Impress Magazin

A túlsúly hátterében számtalan tényező állhat. A hízás oka lehet például a túlzottan sós étrend is, a Venderbilt Egyetem kutatóinak felfedezése szerint.

Az elhízás hátterében számos tényező állhat. A túlsúly leggyakoribb oka a magas kalóriabevitel, és a túlzott cukor– és szénhidrátfogyasztás. Ezen kívül bizonyos anyagcsere betegségek, mint például az inzulinrezisztencia is okozhatja, ami szintén egyre több embert érint.

A Venderbilt Egyetem kutatás azonban rávilágít arra, hogy nemcsak az édesszájúak vagy a túlevők hízhatnak el. A túlzottan sós étrend is elhízáshoz vezethet, mivel állandósítja az éhségérzetet, írja a health.com.

Só – felborult vízháztartás – éhségérzet

Mindenki számára ismerős az érzés, amikor egy sós étel elfogyasztása után azonnal szomjúságot érzünk. Igen, a sós ételek azonnali szomjúságérzetet keltenek, jellemzően rögtön meg is iszunk egy pohár vizet.

Hosszú távon azonban épp az ellenkezője történik: a túlzott sóbevitel miatt összeségében kevesebbet iszunk.

„Ellentmondásosnak tűnik, de valójában azok, akik túlságosan sok sósan étkeznek, kevesebbet isznak” – mondja dr. Jens Titze a Vanderbilt Egyetem docense.

„És, nemcsak ennyi történik. A magasabb sóbevitel növeli az éhségérzetet is, ezért hosszú távon a túlságosan sós étrend túlevéshez, elhízáshoz vezethet” – tette hozzá.

A túlzott sófogyasztás is hízást okozhat

A só megköti a vizet…

A Vanderbilt Egyetem táplálkozási és anyagcsere kutatóprogramban 10 orosz űrhajóst vizsgáltak hónapokon keresztül, szigorúan ellenőrzött környezetben. Az étrendjüket úgy változtatták, hogy a napi 12 gramm sóbevitelt fokozatosan lecsökkentették a felére.

A kutatásból kiderült, hogy a magasabb sóbevitel esetében a szervezet meg akarja akadályozni a vízveszteséget, a só ugyanis megköti a vizet, ami az élet és az anyagcsere alapvető lételeme.

„Mivel a sok só megköti a vizet, a vesék erre úgy reagálnak, hogy elkezdik minél jobban megtartani a vizet, hogy megakadályozzák a vízveszteséget. A szervezet emiatt úgy érzékeli, hogy elegendő a víztartalék, ezért lecsökken a szomjúságérzet, és kevesebbet iszunk – magyarázta dr. Titze.”

Többletmunka a veséknek

A kutatásban résztvevő űrhajósok az egyre nagyobb sótartalmú étrend mellett, nemcsak kevesebbet ittak, hanem éhesebbek is voltak, annak ellenére, hogy minden nap ugyanannyi kalóriamennyiségű ételt kaptak.

A megnövekedett éhségérzetet dr. Titze ezt azzal magyarázza, hogy a vesék számára többletmunkát jelent az, hogy sok só miatt nagyobb mértékben kell a vizet megkötniük. Ehhez pedig többletenergiára van szükség.

Mivel a sejtek a táplálékból nyerik az energiát, a szervezet kénytelen megnövelni az éhségérzetet. Így tud csak több energiához jutni.

„A túlzott sófogyasztás tehát állandósítja az éhségérzetet, ezért hozható összefüggésbe a milliókat érintő elhízással. Éppen ezért kiemelten fontos odafigyelni a napi sóbevitel mértékére.”

Napi 5 gramm só (1 teáskanálnyi) elegendő

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint az aktuális ajánlott napi maximum érték 5 g só, ami egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg.

Az európai országokban a tényleges napi sóbevitel ennél jóval magasabb, 9-12 g. Az OÉTI tanulmánya szerint Magyarországon az átlagos napi sófogyasztás elérheti a 15-20 grammot is.

A sófogyasztás mértékére nemcsak túlsúly esetén fontos odafigyelni. Mindenki számára megfontolandó, hiszen a megnövekedett sófogyasztás a vesék számára folyamatos többletmunkát adnak…

Fazakas Virág

Kapcsolódó cikkek

Megjegyzés írás zárolva!

« »