A tökéletes pillanat titka – Csíkszentmihályi flow elmélete

jan 11 • LifeStyle, Nő&Férfi • Impress Magazin

Nincs két egyforma ember, abban azonban hasonlítunk, hogy keressük azt az állapotot, amiben tökéletesen érezzük magunkat:ez a flow.

Az 1950-es 60-as évek pszichológiája próbálta meghatározni, milyen is az a személy, aki képes teljesen átadni magát egy élménynek, érzésnek, amely által kiteljesítheti az életét.

Csúcsélmények – a flow

Csíkszentmihályi Mihály tézise középpontjában az ún. csúcsélmény átélése áll. A csúcsélmények leginkább akkor jönnek létre, amikor nagyon mélyen belefeledkezünk valamilyen tevékenységbe. Csíkszentmihályi flow-nak, azaz áramlatnak nevezte azokat a tökéletes pillanatokat, amelyeket az öröm, a kreativitás az élet teljes felvállalása jellemez.

Csíkszentmihályi szerint a boldogság…

Csíkszentmihályi úgy gondolta, hogy a boldogság nem olyasmi, ami csak úgy megtörténik az emberrel. Nem kapcsolatos a szerencsével, sem a véletlennel. A boldogság nem egyenlő az anyagi javakkal, és nem vásárolható meg pénzzel, nem szerezhető meg hatalommal. Nem külső eseményektől függ. Akik megtanulják, hogyan kell irányítás alatt tartani belső élményeiket, képesek arra, hogy életük minőségét meghatározzák.

Mindannyian éltünk már át olyan pillanatokat, amikor azt érezzük, hogy teljesen átszellemülünk. Ezt az érzést hívjuk „tökéletes élmény”-nek. A flow valójában egy pszichológiai állapot.

A flow-ban megélt mentális állapotot 7 összetevő írja le a legjobban:

1. A cselekvés és a tudat összeolvadása: A flow állapotában semmilyen erőfeszítés nem kell ahhoz, hogy eggyé váljunk a mozdulatainkkal.

2. A világos célok: flow-ba is csak akkor kerülhetünk, ha előre világosan meghatározzuk a céljainkat, azaz pontosan tudjuk, hogy mit kell tennünk.

3. A pillanatnyi feladatra való koncentráció: a flow állapotában semmiféle más gondolat nem vonja el a figyelmünket a pillanatnyi feladatról.

4. Az önmagunkkal kapcsolatos tudatosság elhalványulása, kikapcsol az ego. A flow-ban az ember megszűnik aggódni önmaga miatt. Eltűnnek a szorongásai és a negatív gondolatai is, mindez igen nagy erőt ad és a flow élménye után sokkal erősebbnek és pozitívabbnak éli meg magát az ember, mint előtte.

5. Az időélmény átalakulása: a flow-ban nincs időérzékelés, úgy érezzük, hogy megáll az idő. 

6. A flow élmények önmagukban is jutalomértékűek.

7. A kihívás-készség egyensúly: a flow-hoz nem elég, ha az ember a képességeinek megfelelő kihívással kerül szembe, hiszen szükséges hozzá, hogy mind a két tényező valahol a felső határokon mozogjon, illetve túl is nyúljon rajtuk. Éppen ezért nagyon fontos, hogy egy ember minél inkább elkerülje azokat az élethelyzeteket, amelyek elmaradnak képességeink aktuális szintjétől, mert ilyenkor gyakran hatalmába kerít a szorongás, apátia, és a frusztráltság érzése. Ha a képességek szintje jóval magasabbak, mint az adott helyzetben fennáll, akkor az ember unatkozni fog. Azonban, ha a feladatok és a képességek szintje egyaránt alacsony, az apátia állapotában találjuk magunkat. Így teremtődik meg az antiflow érzése.

Mikor jönnek létre flow élmények?

Minden olyan élethelyzetben, amikor a magas követelmények kiváló képességekkel találkoznak, megteremtődik az áramlat élmény és a flow állapotába kerülünk. Lehet ez művészi tevékenység, nagy összpontosítást igénylő feladat végzése, sportolás, természetben való gyönyörködés csapatjáték, vagy bármilyen tevékenység, amiben teljesen elmerülünk és kikapcsol az én- illetve időérzékelésünk.

Csíkszentmihályi szabadidős tevékenységek vizsgálataiból kiderült, hogy a sportolás háromszor gyakrabban idéz elő kiemelkedően örömteli állapotokat, mint egy másfajta passzív tevékenység, mint például a televízió nézés. Ez nem csoda, hiszen a sportoláskor, intenzív testmozgás alkalmával az egyén olyan felfokozott állapotba kerül, hogy olyankor képes megfeledkezni esetleges gondjáról, fájdalmáról.

A flow gyakori átélésével, saját magunk által teremtett boldogságot és tökéletesen tudatos állapotot hozhatunk létre.

A művészi tevékenység aktivizálja az agy boldogságközpontját 

Vörös Orsolya pszichológus
www.epszichologia-neurofeedback.hu

Kapcsolódó cikkek

Megjegyzés írás zárolva!

« »