Mattew

A tökéletes pillanat titka – Csíkszentmihályi flow elmélete

júl 20 • LifeStyle, Nő & Férfi • Impress Magazin

Nincs két egyforma ember, abban azonban hasonlítunk, hogy keressük azt az állapotot, amiben tökéletesen érezzük magunkat:ez a flow.

Az 1950-es 60-as évek pszichológiája próbálta meghatározni, milyen is az a személy, aki képes teljesen átadni magát egy élménynek, érzésnek, amely által kiteljesítheti az életét.

Csúcsélmények – a flow

Csíkszentmihályi Mihály tézise középpontjában az ún. csúcsélmény átélése áll. A csúcsélmények leginkább akkor jönnek létre, amikor nagyon mélyen belefeledkezünk valamilyen tevékenységbe. Csíkszentmihályi flow-nak, azaz áramlatnak nevezte azokat a tökéletes pillanatokat, amelyeket az öröm, a kreativitás az élet teljes felvállalása jellemez.

Csíkszentmihályi szerint a boldogság…

Csíkszentmihályi úgy gondolta, hogy a boldogság nem olyasmi, ami csak úgy megtörténik az emberrel. Nem kapcsolatos a szerencsével, sem a véletlennel. A boldogság nem egyenlő az anyagi javakkal, és nem vásárolható meg pénzzel, nem szerezhető meg hatalommal. Nem külső eseményektől függ. Akik megtanulják, hogyan kell irányítás alatt tartani belső élményeiket, képesek arra, hogy életük minőségét meghatározzák. Mindannyian éltünk már át olyan pillanatokat, amikor azt érezzük, hogy mi irányítjuk a cselekedeteinket, saját sorsunkat. Ilyenkor átszellemülünk, gyönyörűséget érzünk, ami meghatározó lesz majd életünkben. Ezt az érzést hívjuk „tökéletes élmény”-nek.

A flow egy spontán, erőfeszítés nélküli mozgás

Ugyanakkor ez egy érdekes paradoxon. Az ember cselekedetei sokszor akkor a legkönnyebbek, amikor egy nehéz feladatot végez, másrészt akkor tapasztalunk nehézségeket, amikor keveset kell csak tennünk. A flow állapotában nagyon fontos a mentális tényező, ugyanis a flow egy pszichológiai állapot.

A flow-ban megélt mentális állapotot kilenc összetevő írja le a legjobban:

1. A cselekvés és a tudat összeolvadása: A flow állapotában semmilyen erőfeszítés nem kell ahhoz, hogy eggyé váljunk a mozdulatainkkal.

2. A világos célok: flow-ba is csak akkor kerülhetünk, ha előre világosan meghatározzuk a céljainkat, azaz pontosan tudjuk, hogy mit kell tennünk.

3. Az egyértelmű visszajelzések: a visszajelzés adja az ember számára a saját teljesítményéről való tudást és teszi lehetővé, hogy eredményesen folytassa a célja elérése érdekében tett erőfeszítéseit.

4. A pillanatnyi feladatra való koncentráció: a flow állapotában tökéletesen és terv szerint összpontosít az ember. Semmiféle más gondolat nem vonja el a figyelmét a pillanatnyi feladatról.

5. A kontroll érzése: A kontroll érzését az a meggyőződés adja, hogy az ember rendelkezik a pillanatnyi feladat megoldásához szükséges készségekkel.

6. Az önmagunkkal kapcsolatos tudatosság elhalványulása: a flow-ban az ember megszűnik aggódni önmaga miatt. Eltűnnek a szorongásai és a negatív gondolatai is, mindez igen nagy erőt ad és a flow élménye után sokkal erősebbnek és pozitívabbnak éli meg magát az ember, mint előtte.

7. Az időélmény átalakulása: a flow-ban felszabadulunk az idő nyomása alól. Általában azt érezzük, mintha lerövidült volna az idő, bár ennek az ellenkezője is előfordulhat.

8. Az autotelikus élmények: azok az élmények, amelyek önmagukban is jutalomértékűek.

9. A kihívás-készség egyensúly: a flow-hoz nem elég, ha az ember a képességeinek megfelelő kihívással kerül szembe, hiszen szükséges hozzá, hogy mind a két tényező valahol a felső határokon mozogjon, illetve túl is nyúljon rajtuk. Éppen ezért nagyon fontos, hogy egy ember minél inkább elkerülje azokat az élethelyzeteket, amelyek elmaradnak képességeink aktuális szintjétől, mert ilyenkor gyakran hatalmába kerít a szorongás, apátia, és a frusztráltság érzése. Ha a képességek szintje jóval magasabbak, mint az adott helyzetben fennáll, akkor az ember unatkozni fog. Azonban, ha a feladatok és a képességek szintje egyaránt alacsony, az apátia állapotában találjuk magunkat. Így teremtődik meg az antiflow érzése.

Mikor jönnek létre flow élmények?

Minden olyan élethelyzetben, amikor a magas követelmények kiváló képességekkel találkoznak, megteremtődik az áramlat élmény és a flow állapotába kerülünk. A flow létrejöttében igen fontos szerepe van a sport fizikai, technikai és egyéb tényezőinek is. Mivel azonban a mentális beállítódás teszi lehetővé a flow bekövetkeztét sportolás közben ezek az alapvető összetevők nagyon fontosak.

Csíkszentmihályi szabadidős tevékenységek vizsgálataiból kiderült, hogy a sportolás háromszor gyakrabban idéz elő kiemelkedően örömteli állapotokat, mint egy másfajta passzív tevékenység, mint például a televízió nézés. Ez nem csoda, hiszen a sportoláskor, intenzív testmozgás alkalmával az egyén olyan felfokozott állapotba kerül, hogy olyankor képes megfeledkezni esetleges gondjáról, fájdalmáról.

A flow gyakori átélése egy olyan, saját magunk által teremtett boldogságot és tökéletesen tudatos állapotot hoz létre, amelynek következtében képességeink elkülönülnek, személyiségünk pedig gazdagodik.

Vörös Orsolya– pszichológus
www.epszichologia-neurofeedback.hu

Kapcsolódó cikkek

Megjegyzés írás zárolva!

« »