Izgalmas múzeumpedagógiai programot indított gyerekeknek az ELTE

dec 16 • LifeStyle • Impress Magazin

Múzeumi mintafoglalkozás programot indított gyerekeknek az ELTE, hogy megszerettessük a kicsikkel a művészeteket és a múzeumok világát.

Hogyan válhat a múzeum innovatív tanulási térré? Milyen módszerekkel lehet megszerettetni a legkisebbekkel a vitrinek világát? A Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratórium (TINLAB) pilot projektjeként megvalósuló egyedülálló kezdeményezésről Kolosai Nedda egyetemi docenssel beszélgettünk.

A családi és társadalmi terek változásával a gyermekeket körülvevő kulturális gyakorlatok is gyökeresen átalakulnak. Milyen programot terveztek ehhez kapcsolódva?

Valóban, programunk egyik kiindulópontját adja az a felismerés, hogy csökken a kisközösségek, a helyi kötődések szerepe a kultúra hagyományozásában. Egyre nő a generációk közötti szakadék, csökken a párbeszéd, a tömegmédiumok által szabályozott kulturális piacok szólítják meg a gyerekeket és a családokat.

A kultúraátadás fontos platformja a múzeumok világa – ahol több művészeti ág találkozik

Az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar és a székesfehérvári Hetedhét Játékmúzeum a martonvásári Óvodamúzeummal közösen egy óvodásoknak szóló múzeumi mintafoglalkozást hozott létre: a 60 perc alatt több tudományterület, több művészeti ág találkozik a múzeumban.

„A Karon már 2017 óta indítunk olyan egyetemi kurzusokat, amelyek megismertetik tanító-, óvó- és kisgyermeknevelő alapszakos hallgatóinkat a kultúraátadás megújuló színtereivel és az óvodások múzeumi tanulásának innovatív lehetőségeivel. Az idei évben a TINLAB támogatásával megvalósítottuk a program implementációját a Sóstói Múzeumfalu játékgyűjteményében is” – mondta Kolosai Nedda.

Foglalkozás a Sóstói Múzeumfaluban 2022 áprilisában (Fotó: Inczédi Zoltán)

A program alapja egy keretmese

A múzeumpedagógiai foglalkozás alapjául szolgáló keretmese megalkotásához Lovranits Júlia kortárs meseírót kértük fel, több múzeumpedagógus és óvodapedagógus segítette folyamatosan a munkánkat.

Az óvodások csodákkal teli, mágikus gondolkodásmódjára építve a foglalkozások alapját a mese adja, valamint megjelenik az ének, a hangszeres zene, a mondókázás, a verselés is.

Hatunk az óvodások érzékszerveire, a látás, a tapintás, a szaglás mellett mozgással és játékkal a térérzékelésre. A gyerekek kiscsoportokban, egymással együttműködve járják végig a kiállított műtárgyakat, vitrineket.

Játék közben megemelkedik az agyi alapaktivitási szint, ekkor a leghatékonyabb a gyermeki tanulás. Az óvodásoknak kialakított múzeumpedagógiai foglalkozások megszületését követően beláttuk, hogy ahhoz, hogy az óvodások számára vonzóvá, valódi tanulási tereppé varázsoljuk a múzeumot, szükséges megszólítanunk az óvodások körül élő felnőtteket, családokat és pedagógusokat. A múzeumlátogatói attitűd kialakítása ugyanis összetett folyamat. Az általunk létrehozott múzeumpedagógiai foglalkozás egyfajta kiindulópontot jelent(het) olyan múzeumok számára is, melyek óvodásokat és családokat várnak kiállítóhelyeiken.

Közös gondolkodásra sarkallnak a tematikus bőröndök

„A múzeumi foglalkozások mellett úgynevezett tematikus bőröndöket is összeállítottak.

Szerettük volna a múzeumi élményt akkor is izgalmassá, játékossá tenni, ha éppen nem egy óvodás csoporttal, múzeumpedagógus vezetésével érkeznek a gyerekek a múzeumba.”

A bőröndök arra késztetik az óvodást és a vele együtt érkező felnőttet, nagyszülőt vagy éppen nagyobb tesót, hogy együtt gondolkozzanak, közösen barangoljanak a múzeumban, majd elkészítsenek egy, a kiállítás játékaihoz hasonló tárgyat. A Hetedhét Játékmúzeum Moskovszky-gyűjteményéhez például már készültek ilyen bőröndök, amelyek akár 2–3 fős kiscsoportoknak is adhatnak „mini” múzeumpedagógiai élményt.

Az óvodáskori pozitív múzeumpedagógiai élmények hatására a kultúra áramlásának új módjai alakulnak: óvodások a szüleiket, nagyszüleiket hívják, pedagógusok a barátaikkal mennek el múzeumba – talán ezek a projekt számokban nehezen kifejezhető, de fantasztikus eredményei.

Kisfilm és kézikönyv is készült a programról

Az online múzeumi anyagaink iránt több múzeum érdeklődött, valamint Hári Krisztinával készítettünk egy kézikönyvet óvóknak és tanítóknak. A Sóstói Múzeumfaluban létrehozott múzeumpedagógiai foglalkozásunkról bemutató film is készülhetett a TINLAB-projektben.

Forrás és képek: ELTE

Kapcsolódó cikkek

Megjegyzés írás zárolva!

« »