A gyerekek is szeretik a jógát (interjú)
A testi-lelki tudatosságot már gyerekkorban meg lehet alapozni, persze mindezt csakis játékos formában.
A jóga rendkívüli módon hozzájárul a gyermekek testének és lelkének egészséges fejlődéséhez. „Testi szinten, hasonlóan a felnőtt jógához, megtanítjuk a gyerekeket helyesen lélegezni; a helyes testtartásokra, mely egy növekvő szervezetnél óriási jelentőséggel bír; illetve hozzásegítjük őket, hogy rugalmasságukat egyéni adottságaikhoz mérten fejlesszék”, mondja Veszprémi Enikő jógaoktató.
A sok inger között a csend szigete
Enikő szerint ebben a rohanó, és igen inger gazdag világban nemcsak arra kell törekednünk, hogy csemeténk minél több és változatosabb ingernek legyen kitéve, és minél sokszínűbb életet éljen, hanem arra is, hogy néha megtanuljon elcsendesedni, megállni, és meghallani a csend hangjait, és ami még ennél is fontosabb: ÖNMAGÁT.
„A gyermekjóga fő célja az, hogy a gyerekben természetessé váljon saját testük-lelkük szeretete, a belső csend és belső hangok megfigyelése, érzékelése. Minél korábban kezdjük a jóga szellemében nevelni gyermekeinket, annál könnyebben válik életük természetes részévé a testi-lelki tudatosság”. Joggal merül fel azonban bárkiben a „Mindezt mégis hogyan?” kérdés: Hogyan köthet le egy folyvást mozgásban lévő 6-13 éves gyermeket egy olyan mozgásforma, amely tudatos befelé figyelést, lelassulást, és sokszor elcsendesedést igényel. Természetesen csakis játékos módon, életkori sajátosságokat figyelembe vevő módszertani eszközökkel és hozzáállással.”
Ászanák, mesék és az „OM”
„A különböző ászanák (testtartások) elsajátítását minden esetben valamilyen mesés történethez, dalhoz vagy mondókához kötjük. Ezek mozgásos, aktív percek, melyeket minden esetben az adott testtartás bemutatása követ, ami viszont még több figyelmet és koncentrációt igényel. A gyerekek jól ismerik, sőt élvezik az óra dinamikáját, büszkék magukra, mikor egy-egy játékos perc után komolyan kell viselkedniük ahhoz, hogy az adott pózt (sáska, kobra, teve, gyertya, citromfacsaró, banán, híd, holdacska, stb.) kitartsák.”
A felnőtt és gyermekjóga közti különbség nemcsak a játékosságban rejlik, hanem abban is, hogy a relaxáció nem az óra legvégén van, hanem nagyjából a közepén, amit befejezésként pár újabb perc vidám hangulatú játék követ. „A relaxáció a felnőtt órával ellentétben nem a különböző testrészek ellazítására fekteti a hangsúlyt, hisz ez a kicsiknek pillanatok alatt sikerül. Nekik nem olyan nehéz ellazítaniuk a testrészeiket, mint nekünk, nagyoknak. Az ő esetükben a relaxáció során egy „Varázsszőnyeg”, „Tündérke”, vagy „Sas” segít elrepülni a „Nyugalom szigetére”, ahol otthagyhatják azokat a dolgokat, amelyek rosszul estek aznap, azon a héten. Abban azonban hasonlít a felnőtt jógához, hogy ugyanúgy van „OM”-ozás és „Namaste” a végénJ. Korábban féltem, hogy a gyerekek majd elviccelik ezt a részt, de hihetetlen módon, végig csukott szemmel, teljesen fegyelmezetten zengetik az „OM”-ot! Varázslatos!”
„Tapasztalataim szerint, az effajta energiára és fórumra egyre nagyobb szükség van a gyerekek életében”, folytatja Enikő. – Ők anélkül, hogy tudnának róla, ki vannak éhezve arra, hogy megtanulhassák, és főleg megmutathassák saját csodálatos „Űrhajójuk” képességeit, határtalanságát és fennköltségét. Általánosságban véve a jóga egy remek lehetőség az önkifejezésre, önismeretre, és önmagunk beutazására, és amennyiben ez az időtlen és többnyire felhőtlen gyermekkorban elkezdődik, beláthatatlanul nagy előnnyel indítjuk „szemünk fényét” az életben.”
Tihanyi Petra
Kapcsolódó cikkek
« Használt gumiabroncsokból készült közút a Jászságban Hungarian carnival “Busójárás” is on the UNESCO Cultural Heritage list »