50 éves az egykori világrekorder, az Erzsébet híd
A II. világháború alatt megsemmisült majd újjáépített hidad ötven évvel ezelőtt, 1964. november 21-én adták át a közforgalomnak.
Az 1898 és 1903 között épült Erzsébet híd a világ első acélpilonos lánchídja volt, mely 23 évig volt a világ legnagyobb nyílású lánchídja.
A maga idejében műszaki szenzáció volt
Az eredeti híd a maga idejében műszaki szenzációt keltett, mivel az egyetlen olyan híd volt, mely 290 m hosszú nyílással, mederpillér nélkül ívelt át a Dunán.
A kiviteli terveket a Kereskedelemügyi Minisztérium hídosztálya készítette Czekelius Aurél irányításával, a Kherndl Antal műegyetemi tanár által kidolgozott statikai számítási rendszer szerint. A láncokat, a sarukat, a lehorgonyzásokat Gálik István, a merevítőtartót és a pályaszerkezetet Beke József mérnökök tervezték.
A híd felrobbantása – a pesti hídfő állva maradt
A híd a második világháború áldozatává vált: 1945 januárjában a visszavonuló német csapatok felrobbantották, helyére a ma is látható kábelhíd épült.
Az Erzsébet hidat 1945. január 18-án a reggeli órákban robbantotta fel a Pestet kiürítő német haderő. Nem tudni pontosan miért, de a négyből csak a budai hídfő déli lánckamrájában robbant fel a töltet.
Az elszakadó déli lánc magával rántotta a budai oldalon álló hídfőt a Dunába, a pesti oldalon azonban a hídfő állva maradt, és egészen az új híd építésének kezdetéig emlékeztetett a háború eme pusztítására.
A ma is látható kábelhíd az eredeti pillérekre épült
Helyreállítására a budapesti Duna-hidak közül utolsóként került sor. Sok vitát szült, hogy érdemes-e helyreállítani a régi hidat a régi helyen, vagy esetleg egy teljesen új hidat építsenek más vonalvezetéssel.
A híd újjáépítése végül Sávoly Pál az eredeti pilléreket hasznosító terve alapján, 1961 és 1964 között valósult meg.
Zentai Bogi
Kapcsolódó cikkek
« 230 éves óriásplatán kapta az Év Fája címet Nature ART – Horgolt korallok és szoborképek »