Milánó fizetne azoknak, aki kerékpárral járnak dolgozni

márc 3 • ÖKO-világ • Impress Magazin

Milánó légszennyezettsége olyan kritikus, hogy városvezetés tervezi, hogy fizetne azoknak, akik leteszik az autójukat és kerékpárral járnak be munkahelyükre.

Milánóban december végén olyan súlyos volt a szmog, hogy 3 napra teljesen betiltották az autós közlekedést, és elmaradt a szilveszteri tűzijáték is. A 2015-ös év kritikus légszennyezettségi rekordot döntött, ezért Olaszország drámai megoldások bevezetését fontolgatja a levegő minőségének javítása céljából.

Többek között tervezik, hogy fizetnének azoknak, akik leteszik az autójukat és a munkahelyükre kerékpárral közlekednek. Az új környezetbarát rendszerek kipróbálására az olasz kormány országos szinten 35 millió eurós állami támogatást biztosít.

2008-ban Európa legszennyezettebb városa volt

Noha a tavaly év végi szmog szokatlanul nagy volt, Milánóban nem újdonság a súlyos légszennyezettség. Milánó 2008-ban elnyerte az „Európa legszennyezettebb levegőjű városa” címet, adta hírül a telegraph.co.uk, és azóta is a kontinens egyik kiemelten szmogos térségeként tartják számon.

A terv, hogy támogassák a kerékpárral járó dolgozókat, egy Franciaországban 2014-ben bevezetett hasonló rendszer mintájára jönne létre, ahol a kerékpárral járó dolgozóknak 25 centet fizettek kilométerenként. Sajnos a kezdeményezés nem volt sikeres, mindössze 419 ember mutatott érdeklődést ezért hamarosan megszűntették a rendszert. Milánóban mégis abban reménykednek, hogy a súlyos légszennyezés miatt, talán náluk sikeresebb lesz ez a program.

11

Egyszer el kell kezdeni…

Milánóban ugyan ennél nagyobb összeget akarnak fizetni a kerékpározóknak, hogy ösztönözzék a lakosokat arra, hogy lecseréljék az autójukat, sokan mégis szkeptikusak a programmal kapcsolatosan. Bár a nagy forgalom miatt valószínű, hogy még gyorsabban is jutnának el a munkahelyükre kerékpárral, mintha autóval mennének, azért több probléma is felmerül.

12

Milánó egyrészt nem igazán kerékpár-barát város, az infrastruktúra nem igazán kedvez a biciklivel való közlekedésnek, a másik nyilvánvaló probléma pedig, hogy Európa egyik legsúlyosabban szennyezett levegőjű városában valószínűleg nem sok kedve van az embereknek a szabadban kerékpározni. Egyszer azonban valahol el kell kezdeni…

Zentai Bogi

Kapcsolódó cikkek

Megjegyzés írás zárolva!

« »