Jönnek a napelemes „okosutak” – Németországban már tesztelik az elsőt
Az új fejlesztésű napelemes „okosút” prototípusa egy Köln melletti kis településen épült meg, és már teszt üzemmódban termeli az áramot.
Németországban épülhet meg az első multifunkcionális napelemes „okosút”, melynek prototípusa már tesztüzemmódban termeli az áramot egy Köln mellett lévő kis településen.
Az új napelemes út égszínkék színű lesz…
Mivel a kis napelemes panelek – melyekből az útburkolat épül – sötétkék színűek, a jövő napelemes útjai nem betonszürkék, hanem égszínkék színűek lesznek.
„A napelemes út négyzetméterenként 80 kW energiát termel, melyet a helyi villamosenergiahálózatba vezetnek majd” – mondja Donald Müller-Judex gépészmérnök, a technológia egyik fejlesztője. Az okosút még csak egy 90 méteres útszakaszon épült meg, de a tervek szerint hamarosan ezekből épül majd meg Németország első napelemes autóútja.
Áramot termel, kivilágítja önmagát és még a jeget is megolvasztja
A multifunkcionális napelemes út nemcsak áramot termel majd, hanem elnyeli a közlekedés zaját, éjszaka kivilágítja önmagát, a téli hidegben pedig a beépített érzékelők segítségével megolvasztja a jeget. A panelek felszíne monokristályos szerkezetű, és beépített szenzorokat rejtenek.
A beépített érzékelők több energiatakarékos funkciót is ellátnak. A nagyobb utakon mérni tudják például a forgalmat, és a forgalom nagyságához optimalizálják a közlekedési lámpák működését.
„Az épületeken alkalmazott napelemek használata nem elég ahhoz, hogy megvalósítsuk a 100 százalékos megújuló energiahasználatot – mondta Müller. – A közlekedést is meg kell változtatni, a meglévő aszfalt utakat is fenntartható módon kell használni. Egyértelmű, hogy a napelemes utaké a jövő.”
Téli útkarbantartás helyett fűthető utak…
Müller Judex részt vett az RWTH Aachen Egyetem, a Bayreuth Egyetem és a Jülich Kutatóközpont kutatási projektjében, és közösen fejlesztették ki a „többfunkciós napszőnyeget”, amely egymásba illeszthető panelekből épül fel.
„Az egyik legnagyobb kihívás az volt, hogy az út nagy teherbírású illetve csúszásmentes is legyen, de végül ezt is sikerült megoldani” – mondta Müller.
A mérnökök szenzorokat is telepítettek a napelemes panelekbe, így a napelemek télen fűthetők lesznek. Hogy van-e ökológiai előnye a napelemes utak melegítésének télen? Ez a módszer sokkal olcsóbb, mint a hagyományos téli útkarbantartás, hiszen az áramot maga az út termeli meg.
Forrás: Spiegel
Kapcsolódó cikkek
« A világ legkisebb könyvtára egy 110 éves fa törzse Csodatevő kutak és források hazánkban – ahol csodás gyógyulások történtek »