Automatavezérlésű autókat fejleszt a Google

ápr 29 • LifeStyle • Impress Magazin

A Google közlése szerint az automata járművek már 700 ezer mérföldet tettek meg balesetmentesen az autópályákon.

Az automata autók jól teljesítettek a nagyvárosokat elkerülő, útkereszteződések nélküli főútvonalakon, a városi közlekedés azonban új kihívás, mivel sokkal bonyolultabb terep, olvasható az AP amerikai hírügynökség összefoglalójában. A kocsinak tudnia kell kezelni a kerékpárosokat, a gyalogosokat, a kereszteződéseket és a többi autóval való bonyolult interakciókat.

Lézeres és radarérzékelők

A Google szerint a lézerberendezéssel, radarral és kamerákkal felszerelt tesztautók az elmúlt évben gyorsan „megtanultak viselkedni” több ezer városi közlekedési szituációban. A robotpilóta már képes például „olvasni” a stopjelzéseket, ahelyett, hogy egy előre betáplált térképből következtetne ezekre, több száz tárgy között képes különbséget tenni, és az építési területek kezelésében is sokkalta megbízhatóbb már, mint korábban.

Ezzel együtt az automata autó még messze van a tökéletességtől: fejleszteni kell többek között a sávváltás képességét és a rossz időjárás kezelését.

2017-re tervezik a debütálást

Sergey Brin, a Google társalapítója 2012-ben azt jósolta, hogy a nagyközönség öt éven belül kézbe veheti az új technológiát, és ezt az állítást azóta sem cáfolták vagy módosították. Az biztos, hogy kezdetben az emberi vezetőnek készen kell majd állnia az irányítás átvételére, ha a számítógép hibázna. Hosszú távon azonban a cél az, hogy senkinek ne kelljen ülnie a vezetői ülésben – vagy legalábbis nem vezetőként.

Bár a Google-nek elég forrás áll rendelkezésére, hogy teljes autókat fejlesszen, erre csekély az esély. Sokkal valószínűbb az a forgatókönyv, hogy együtt fognak működni a nagy autógyártókkal, vagy a fejlesztés végén eladják a szoftvert.

A nagy autógyártók is fejlesztik a sajátjukat

Időközben persze a hagyományos nagy autógyártók is fejlesztik saját vezető nélküli modelljeiket. A Renault-Nissan vezérigazgatója például jelezte: reményeik szerint 2020-ra készen állnak saját fejlesztésű robotautójukkal.

Az önjáró autók számos, egyelőre megválaszolatlannak tűnő kérdést felvetnek. Mi lenne például, ha egy rendőr félre akarna állítani egy ilyen járművet? Egy egyenrangú útkereszteződésben nem bizonyulna-e túl udvariasnak az automata gépkocsi, nem várakozna-e a végtelenségig az agresszív humán vezetőkkel szemben? És vajon milyen típusú biztosítást kellene kötni az újfajta járművekre?

MTI/ Zentai Bogi

Kapcsolódó cikkek

Megjegyzés írás zárolva!

« »